Ansaittua näkyvyyttä vai maksettu mainos? – 10 yleistä blogitermiä selitettynä

6 kommenttia:
blogi-mainonta-termit

Monille, niin bloggaajille kuin muille ihmisille tuntuu olevan välillä epäselvää, mitä erilaiset blogityöhön liittyvät sanat ja termit meinaavat. Mitä eroa on kaupallisella yhteistyöllä ja saadulla tuotteella? Mitä tarkoittaa ansaittu näkyvyys?


Keräsin tähän listan bloggaajille olennaisia termejä ja niiden selityksiä, joiden tuntemisesta olisi hyötyä myös blogeja lukeville.

Mua välillä ärsyttää kuunnella/lukea valitusta siitä, miten joku jatkuvasti vaan mainostaa, vaikka kyse ei oikeasti olisi mainoksista eikä edes kaupallisesta yhteistyöstä. Tai että joku blogi on niin kaupallinen, vaikka kyse on kulutuksesta, eikä mistään mistä saisi jotain taloudellista hyötyä. Erotatko sinä nämä toisistaan?

Puhun tässä kirjoituksessa lähinnä bloggaajista, koska se on se mistä mulla on kokemusta. Moni kohta pätee varmasti myös esim. vloggaajiin.

Tämä kirjoitus on sitten pitkä. Mittasin Wordissä: 7 sivut tekstiä, noin 3000 sanaa. Sen verran tosin uskallan väittää, että ei tää onneksi mitään hirveän puista sanakirjatekstiä ole, vaikka termejä selitänkin. ;)

blogi-mainonta-termit

  • Kaupallinen yhteistyö

Ennen tää kulki vain nimellä yhteistyö. Määritelmät ja mainintatarkkuudet ovat kuitenkin selkiytyneet ajan saatossa ja alan muuttuessa ammattimaisemmaksi. Nykyään tämä on blogeissa se merkintä blogikirjoitusten yläreunassa ”kaupallisessa yhteistyössä firman x kanssa”, tai joku muu vastaava.

Kaupalliset yhteistyöt tekevät mahdolliseksi sen, että bloggaamista voi tehdä myös ammatikseen.

Sen, että blogin ei tarvitse olla vain sivutyö, vaan siitä voi rakentaa itselleen elinkeinon. Yhteistöistä saatavat palkkiot antavat mahdollisuuden tuottaa hyvää sisältöä enemmän kuin kerran tai pari viikossa.

Kaupallisessa yhteistyössä toteutetuissa blogipostauksissa tuotteista voidaan kertoa asiakkaan toivomat faktat, liittää mukaan linkit vaikkapa firman nettisivuille, ja joskus myös arvonta lukijoita varten. Mutta muu teksti on bloggaajan harteilla.

Taitava bloggaaja osaa tehdä yhteistyöpostauksistakin mielenkiintoisia ja sisältörikkaita. Silloin niistä saa jotain irti, eikä postaus ole vain mainos.


Tämä myös yhteistyötä kaipaavan asiakkaan paranee muistaa: Blogiyhteistyö ei ole synonyymi mainokselle.

Se on bloggaajan rehellinen mielipide jostain tuotteesta ja palvelusta, tai vaikka kertomus jostain fyysisestä kokemuksesta (esim. matka). Kaupallisten yhteistöiden aiheita ja muotoja on monia erilaisia.

Bloggaajilla on valta toteuttaa sisältö omalla tyylillään. Jos haluat laittaa sanoja bloggaajan suuhun/näppäimistölle, varaudu siihen, että bloggaaja kieltäytyy. Tai siihen, että lukijat huomaavat, että nyt on kyllä epäilyttävän teennäistä hehkutusta. Se voi kostautua ja romuttaa bloggaajan uskottavuutta, eikä sellainen markkinointi myy. On kaikin puolin toimivampaa, että asiakas antaa idean ja aiheen, ja bloggaaja toteuttaa sen omalla tyylillään.

Mielipiteiden on oltava rehellisiä, koska se on ainoa tapa säilyttää lukijoiden luottamus. Ilman lukijoiden luottamusta yhteistyöt ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Vai kuka ostaisi tuotteita sellaisen bloggaajan yhteistyöpostauksen perusteella, joka on antanut itsestään kuvan, että mainostaa rahaa vastaan ihan mitä tahansa? En mä ainakaan. Sellainen yhteistyöpostaus on yhtä hyödyllinen kuin liian pitkät mainoskatkot: Vaihdan kanavaa.

Yhteistöitä ei pakoteta bloggaajille.

He ovat itse valinneet, mihin lähtevät mukaan, mikä sopii heidän sisältöönsä ja mikä heitä kiinnostaa. Mielipiteet ovat omia. (Tai jos jollain näin ei ole, niin sitten sillä bloggaaja on joutunut kyllä hiton huonoon kuvioon mukaan. Sellaiseen tilanteeseen joutuneen kannattanee miettiä, meneekö ihan putkeen vai ei.)

Lukijalla on täysi vapaus skipata postaukset, jotka häntä eivät kiinnosta. Mutta jos joku vaikka jonkun tuotteen esittelevän postauksen lukenut päättää testata tuotetta ja tykästyy siihen, postaus on onnistunut. Sama pätee myös vaikkapa mun diy-postauksiin: jos mun kirjottamat ohjeet innostaa muita kokeilemaan niitä, inspiroi muita, niin mun kirjoituksilla on ollut jotain merkitystä.

Tähän liittyvästä aiheesta kirjoitti myös tunnettu bloggaaja Anna Pastak aiemmin tänä syksynä hyvän kirjoituksen, kannattaa lukea.

blogi-mainonta-termit

  • Ns. Oravannahkakauppa

Bloggaaja saa tarjoamaansa näkyvyyttä vastaan jonkun tuotteen tai palvelun, joka ei ole merkittävän arvokas. Hän ei saa erillistä palkkiota sen lisäksi.

  • Mainos

Siitä maksetaan rahaa. Tai ainakin oletuksena on, että maksetaan.

Se voi olla kuvamainos blogin reunapalkissa tai #kaupallinenyhteistyö tai #ad –tägillä merkitty kuvajulkaisu jostain tuotteesta instagramissa tai snäpissä tai jossain.

Se ei aina tarkoita samaa, kuin joku muu kaupallinen yhteistyö. Jokainen kaupallinen yhteistyö ei ole mainos.

Lukijoilleen ja bloginsa sisällölle uskolliset bloggaajat pyrkivät kuitenkin valitsemaan vain sellaisia firmoja, tuotteita ja palveluita, jotka tuntevat ja ovat oikeasti testanneet. Ja jotka ovat muullakin tavoin eettisiä. Eivätkä mainosta sikaa säkissä. Tai myy itseään liian halvalla. Sellainen menee vaan sarjaan ”miten romuttaa oma uskottavuus”.

  • Maksettu näkyvyys

Kaupallinen yhteistyö tai mainos. Bloggaaja saa palkkion, alennuksen, lahjakortin tai jonkun muun rahanarvoisen hyödyn sitä vastaan, että tarjoaa yritykselle näkyvyyttä blogikirjoituksen tai jonkun muun julkaisun muodossa. Ja julkaisussa pitäisi näkyä, että kyse on maksetusta näkyvyydestä, eli kaupallinen yhteistyö tai mainos.

blogi-mainonta-termit

  • Ansaittu näkyvyys

Bloggaaja tarjoaa brändille näkyvyyttä perustuen positiiviseen kokemukseensa ilman, että saisi siitä palkkiota.

Tarjottu näkyvyys perustuu bloggaajan omaan kokemukseen tuotteesta tai palvelusta, mutta häntä ei ole velvoitettu kirjoittamaan aiheesta.

Jos mulle tarjotaan tuote, palvelu tai kokemus ilmaiseksi, ja saan päättää, onko se sellainen, että siitä haluaisi mainita.


Saan mainita, tai kirjoittaa vaikka kokonaisen postauksen, jos haluan. Tai jos en tykännyt, en mainitse. Mutta mitään pakottavaa sopimusta ei ole.

Ansaitun näkyvyyden ollessa kyseessä bloggaaja on rinnastettavissa tavalliseen kuluttajaan. Tai mitä nyt tämän mielipide saattaa saada keskimäärin vähän enemmän näkyvyyttä, mutta muutoin.

Ne eivät siis ole yhteistöitä. Eivätkä maksettuja mainoksia. Ne ovat lähempänä sitä, kun joku sun oma kaveri laittaisi Facebookiin tai Instagramiin kuvan jonkun leffan jälkeen, ja sanoisi, että oli muuten tosi hyvä, suosittelen! Tai kertoisi lounaalla testanneensa jotain uutta tuotetta, ja tykänneensä kovasti.

Mutta jos tuote tai kokemus on ollut hyvä, olen ainakin itse kokenut ne mieluisaksi aiheiksi kirjoittaa. Jotain vaihtelua normiarkeen. Ja jos se kerta on hyvä, niin onhan se kehunsa ansainnut. On myös mukava jakaa hyvät kokemukset ja hyödylliset vinkit muille.

Rehellisin tapa mainostaa on vilpitön kehu tuotteelle, joka on kehunsa on ansainnut. Se on yrityksille kaikkein arvokkainta näkyvyyttä.

Ansaittu näkyvyys muodostuu ansioista, ja voi siis olla negatiivistakin, jos se on se, mitä se tuote/palvelu/firma ansaitsee.

Joidenkin mielestä se, että tuote on saatu ilmaiseksi, kumoaa ne kehut. "Tottakai se kehuu kun kerta ilmaiseks sai", "Kehuu vaan että sais jatkossa lisää". Ehkä joku tekeekin niin, mistäpä mä sen tiedän. Sillä tavoin toimimalla tosin kusee omaan nilkkaansa, koska siten menettää aika nopeasti seuraajiensa luottamuksen.

blogi-mainonta-termit

  • "Postaus sisältää affiliate-linkkejä"

Affiliate-linkit vievät verkkokauppoihin, joista postauksessa mainittuja tuotteita/palveluita voi ostaa. Se ei automaattisesti ole kaupallista yhteistyötä, mutta linkeistä pitää olla mainittuna, että ne ovat affialiate-linkkejä.

Affiliate-markkinoinnissa bloggaaja voi hyötyä jonkun nimellisen summan per linkin klikkaus, tai jonkun osuuden jos linkkiä klikannut päätyy ostamaan jotain kyseisestä verkkokaupasta.

Tästä löytyy paljon tietoa netistä, ja affiliate-linkkejä käytettään myös muualla kuin blogeissa. Linkkien toimintatapa liittyy evästeisiin, joista mainitsin aiemmin kirjoittamasta postauksessa "Miten muokata evästeet-ilmoituspalkista blogiisi sopiva".

Riippuu täysin niiden linkkien käyttötavan onnistumisesta, onko affialiate-mainonta onnistunutta vai ei. 

Eli toisin sanoen, tuleeko postauksesta mieleen vain linkin klikkauksia kalasteleva mainos, vai onko linkki oikeastaan postaukselle lisäarvoa tuova osa, josta voi olla tuotteesta tai aiheesta kiinnostuneelle lukijalle hyötyä.

blogi-mainonta-termit

  • *Tuote on saatu

Bloggaaja ei saa tuotteen esittelemisestä muuta palkkiota itse tuotteen lisäksi. Kyse ei aina ole kaupallisesta yhteistyöstä vaan ns. oravannahkakaupasta, mutta jos on, se tulee mainita postauksessa.

Näitä on vähän eri versioita:

  1. Bloggaaja saa jonkun tapahtuman lahjakassissa tuotteen lahjaksi. Hän tykkää siitä, ja päättää esitellä tuotteen blogissaan. Kysesssä on ansaittu näkyvyys.
  2. Yritys ottaa bloggaajaan yhteyttä ja tarjoaa tuotettaan kokeiltavaksi. Bloggaaja kiinnostuu ja vastaanottaa tuotteen. Hän testaa sitä, on tyytyväinen, ja esittelee tuotteen/palvelun blogissaan. Kyse on käytännössä ansaittu näkyvyys. Mutta jos kyseessä on arvokas tuote jolla on jälleenmyyntiarvoa, se voidaan laskea maksetun näkyvyyden piiriin esim. verotuksessa.
  3. Bloggaaja ottaa yritykseen yhteyttä ja on kiinnostunut testaamaan jotain yrityksen tuotetta. Yritys on kiinnostunut näkyvyydestä, ja tarjoaa tuotteen bloggaajalle. Bloggaaja kirjoittaa tuotteesta. Kyse on on joko oravannahkakauppa tai maksettu näkyvyys. Jos tuotteen arvo on merkittävä, se lasketaan maksetun näkyvyyden piiriin.

Se, että jokin tuote on saatu blogin kautta testiin, ei tarkoita, etteikö tuote aidosti kiinnostaisi bloggaajaa. Saatu tuote ei tarkoita, että siitä kirjoitetut kehut tai kommentit olisivat jonkun ulkoisen tahon laatimia. Monet bloggaajien yhteistyön kautta ekaa kertaa testaaman tuotteet päätyvät jatkossa vakikäyttöön. Oon kokenut tän itse, ja samaa sanovat muut bloggaajakollegat, joiden kanssa olen aiheesta jutellut.

blogi-mainonta-termit

  • Ei merkintää, että tuote olisi saatu.

No ehkäpä se bloggaaja on itse ostanut sen!

Shokkiuutinen: ei bloggaajat kaikkea saa ilmaiseksi. Aika harvoin saadaan ylipäätänsä, jos noin niin kuin kaikkeen itse ostettuun tavaraan tai palveluun vertaisi. Eikä jokaista itse ostettua tai synttärilahjaksi saatua sukkaparia edes kiinnosta esitellä. Ehkä tää on päivänselvää, mutta teki vaan mieli sanoa.

Piilomainonta on laitonta.

Eli se, jos bloggaaja tai joku muu antaa näkyvyyttä jollekin tuotteelle/firmalle ja saa siitä palkkion ilman, että kertoo asiasta.

On aika ärsyttävää, että nykyään pitää melkeinpä erikseen mainita, että ”tää ei sitten ollut mikään maksettu mainos tai yhteistyö!”, jos kertoo jostain itse ostamastaan tai lahjaksi saamastaan tuotteesta tai palvelusta. Kuitenkin järjestään on kerrottava, milloin kyse on mainoksesta.

Vaikka puhtaan vilpittömästi kehuisi jotain, paikalle löytyy helposti myös epäilijöitä. ”Se kalastelee sen firman huomiota, että saisi lahjuksia”, ”Liekö se tuotakaan itse oikeasti ole ostanut”.

Skeptinen saa olla, varsinkin jos jonkun toiminta on oikeasti epäilyttävää. Mutta oikeasti perusteeton epäily ja juoruilu menee lähinnä kiusaamisen puolelle.

Järkevästi ja laillisesti toimivat bloggaajat eivät lähde mukaan eettisesti epäilyttäviin yhteistöihin tai laittomaan piilomainontaan. 

Näihin voisi suoralta kädeltä lukea uhkapeli- ja pikavippifirmat, joiden aihesisältö tai toivomukset venyttelevät eettisesti sallittavia rajoja. Näitä mahdollisuuksia kalastelevia nimittäin löytyy. Aina välillä tulee itsellenikin yhteydenottoja, yhteistyöehdotuksia, joiden lopussa lukee:

” P.S. Meille olisi tärkeää, ettei artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos.”

Hah. En näe tällaisia viestejä edes vastaamisen arvoiseksi. Mutta koska niitä kerran jaksetaan lähetellä, ilmeisesti löytyy myös niitä urpoja, jotka noihin lähtevät mukaan ihan vaan ymmärtämättömyyttään tai euron kuvat silmissä.


(Ja joo, tää ei oikeastaan ollut termi, mutta upposi ekstrana tänne joukkoon.)

blogi-mainonta-termit

  • Vaikuttaja

Kansainvälisesti ”Influencer”, sana joka monia naurattaa. Kuulostaa influenssalta. Mutta missä vaiheessa bloggaajista tuli vaikuttajia? Onko kaikki bloggaajat vaikuttajia?

Usein voi ajatella, että se sana pitää sisällään niin bloggaajat, vloggaajat, instgrammaajat ja snachattaajat kuin muitakin tunnettuja some-tyyppejä. Kun on niin paljon kanavia, että menee tosi rasittavaksi luetella kaikki kanavat, joissa on esillä. Vaikuttaja on vähän kuin yhdistelmä monesta.

Ping Ethics –koodiston määritelmän mukaan vaikuttajalla tarkoitetaan sisällöntuottajaa (bloggaajaa, tubettajaa, instagrammaajaa, artistia, urheilijaa tai muuta yksityistä henkilöä), jolla on merkittävä määrä seuraajia JA joka on halukas käyttämään kanaviaan kaupallisiin tarkoituksiin.

Myös julkisuuden henkilöt on joskus vaikuttajia. Ne ovat vähän eri asia kuin somevaikuttajat, vaikka raja on joskus häilyvä.

Vaikuttaja innostaa, inspiroi, kiinnostaa. Hänen mielipiteellään on vaikutusta muihin.

Somevaikuttajat on henkilöitä, jotka on näkyvillä, ja joiden tekemillä ja sanomilla asioilla on vaikutusta ihmisiin. Vaikuttaja on tyyppi, jonka ympärille on muodostunut tai alkanut muodostumaan henkilöbrändi. Jotain, millä hänet muistetaan ja erotetaan muista.

Pari esimerkkiä, miten vaikuttaja voi vaikuttaa: Kun muotibloggaaja-vaikuttajan päällä nähdään uusi vaate, se saa häntä seuraavat kiinnostumaan ja ostamaan vastaavanlaiset. Tai kun snapchattaaja-vaikuttaja pistää pystyyn oman Roosa nauha -keräyspotin, se kerää parissa päivässä tuhansia euroja rahaa.

Suuri seuraajamäärä ei automaattisesti tarkoita, että olisi varteenotettava vaikuttaja.

On paljon tyyppejä, joiden seuraajaluvut on isot vain ostettujen seuraajien vuoksi. Siinä saa itselleen sopivaa somevaikuttajaa etsivät firmatkin olla tarkkana, etteivät haksahda isoihin lukuihin, jotka onkin taiottu rahalla. Esim. kotimaiselle firmalle vaikka kotimainen 1000 aidon seuraajan vuorovaikutusta herättävä instagrammaaja on paljon parempi vaikuttajavalinta, kuin instajulkkis 100000 seuraajalla, joista seuraajista valtaosa onkin feikkitilejä.

blogi-mainonta-termit


  • Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on sisältömarkkinointia, jossa yritys ja vaikuttaja sopivat vaikuttajan käyttämisestä yrityksen kaupallisten tavoitteiden edistämiseksi.  –  Näin sen määrittelee Ping Ethics.

Käytännössä se on siis kuin ylänimike, jonka alle myös kaupallisessa yhteistyössä toteutetut blogikirjoitukset voisi laskea. Se ei kuitenkaan tarkoita pelkästään niitä, vaan sisältää myös muita markkinointimuotoja.

  • Vaikuttajaverkosto

Näitä on monenlaisia. Indieplace, A-lehdet, Asennemedia, Hidasta elämää, Monochrome… mitä kaikkia näitä nyt onkaan.

Niitä on olemassa, jotta asiakkaat ja vaikuttajat löytäisivät helpommin toisilleen sopivia yhteistyökumppaneita.

Usein verkostoissa on jo valmiiksi muodostetut yhteistyömallit ja ohjeistukset, joita myydä asiakkaille. Asiakkaalle voidaan tarjota valmiita paketteja aina kampanjan suunnittelusta tulosten analysointiin, ja vaikuttajille voidaan ehdottaa mietittyjä kampanjoita. On valmiiksi laaditut määritelmät, millä perusteella palkkiot muodostuvat.

Kun myyntityö on ulkoistettu vaikuttajaverkostolle, vaikuttajan voi keskittyä tekemään sitä omaa juttuaan, eli tuottamaan omaa sisältöään.

Verkostolla on valmiit suhteet vaikuttajiin, he tuntevat heidät ja tietävät sisällön laadukkuuden, johon myös asiakas voi luottaa. Asiakkaan ei tarvitse itse etsiä neulaa heinäsuovasta kaivatessaan markkinointiinsa terävää vaikuttajaa, vaikuttajaverkostolla on tarjota valmis neulatyyny.

Verkosto huolehtii, että yhteistyöt hoidetaan sekä vaikuttajan että asiakkaan kannalta reilusti. Asiakas saa sen mistä maksaa, mutta myöskään vaikuttajaa ei pakoteta mihinkään sellaiseen, mitä hän ei halua.

Verkosto voi olla käytännössä työnantaja, mutta samalla myös tukiverkosto, josta voi kysyä apua tai neuvoja, jos jokin mietityttää. Hyvästä verkostosta on hyötyä niin tällä kohtalaisen tuoreella alalla, jonka tekijöillä ei ole mitään järjestäytynyttä ammattijärjestöä tukenaan. Nuori ala, joka yrittää pysyä alati muuttuvan median perässä.

blogi-mainonta-termit


Bloggaajia ei lähtökohtaisesti ole koulutettu tähän hommaan. 

Koko ammattilaispuolikin on alun alkujaan kehittynyt sieltä harrastajien pohjustamalta tieltä. Sen takia lienee aika luonnollista, ettei kaikki tiedä näistä asioista kaikkea. Ei näitä opeteta koulussa. Edes tekijänoikeuksista ei kaikki ole ihan kartalla, eivätkä edes aina osaa itsenäisesti ottaa asioista selvää.

Harrastelijapohjalta aloittavalle nämä asiat tietävät jatkuvaa oppimista. En itsekään ole mikään täysverinen ammattilainen tässä aiheessa, en ole opiskellut markkinointia, enkä ole lukenut mistään näiden termien sanatarkkoja määritelmiä. Niitä kun ei oikein ole missään, tai sitten tieto on hyvin harvakseltaan ripoteltua. Jos näet, että joku kohta vaatisi tarkennusta, kerro toki. :)

Oliko tässä listassa sulle jotain uutta tietoa? Onko sinua jäänyt blogeja lukiessa häiritsemään joku termi, jolle kaipaisit selitystä?


Tai ylipäätänsä: jaksoitko lukea loppuun? Koitko postauksen hyödylliseksi tai kiinnostavaksi? Heitä kommenttia, niin osaan jatkossa antaa palaa tai sitten miettiä kahdesti, ennen vastaavan kokoiseen kirjoitusurakkaan ryhtymistä. :D



// Lisää aiheesta muun muassa Blogietiikka -blogin Blogimarkkinoinnin läpinäkyvyys puhututtaa -kirjoituksessa, kannattaa lukea!

Hyödyllistä tietoja bloggaajien (myös harrastajien!) verotukseen liittyen Verottajan Blogikirjoituksista saatujen korvausten ja etujen verotus -sivulta sekä selkeästi jäsenneltynä Kivempi blogi -blogissa postauksessa "Ethän bloggaa pimeästi".
6 kommenttia:
  1. Hyvä teksti. Itseäkin aika ajoin mietityttävä aihe. Eli tarkoittaako kaupallinen postaus yleensä sitä, että siitä saa myös rahallisen korvauksen tuotteen lisäksi tai sijaan? Jotkut yhteistyökumppanit nimittäin vaativat tuon nimikkeen merkittäväksi tekstiin vaikka eivät jutusta halua korvausta antaakaan, ainoastaan tuotteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Joo, nää ei oo mitään ihan selkeitä. Mä käsitän tän niin, että jos yritys lähettää sulle tuotteen, jolla ei ole mainittavan arvoista jälleenmyyntiarvoa, etkä saa erillistä palkkiota, kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö. Silloin kyse on enemmänkin oravannahkakaupasta, mikä siis tarkoittaa vaihtokauppaa, jossa bloggaaja saa tuotteen ja yritys näkyvyyttä.

      Tähän voi verrata vaikka muotibloggaajien postauksia, jossa on saatu joku vaate ilmaiseksi: ei ne ole lähes koskaan "kaupallisia yhteistöitä". Ne on about aina merkattu vaan että "*saatu".

      Mun mielestä siinä, onko tuotetta vastaan tehty postaus yhteistyöpostaus vai ei, on se hiuksen hieno ero, haluaako yritys päätäntävaltaa sen suhteen, minkälaista informaatiota toivoisi postaukseen sisällytettävän.

      Jos kyllä, kyse on yhteistyöstä. Ei välttämättä kaupallisesta, jos siinä välillä ei liiku mitään oikeasti rahanarvoista. Mutta jos yritys maksaa siitä, että bloggaaja kertoo jotain tiettyjä asioita, niin kyse on kaupallisesta yhteistyöstä.
      Jos taas ei, yritys jättää postauksen sisällön, mielipiteet ja arviot bloggaajan päätettäviksi, ja kyse on enemmänkin siitä, että tuote on saatu testiin – tai oravannahkakaupasta, jos postauksen tekemisestä on sovittu.

      Mutta mä ainakin olen kokenut lukijoiden kannalta läpinäkyvämmäksi merkitä myös tuotetta vastaan tehdyissä yhteistyöpostauksissa siihen postauksen alkuun, että kyseinen postaus on toteutettu yhteistyön merkeissä. Kuten vaikka tässä postauksessa, jonka hyöty minulle oli kalliista tuotteesta saatu alennus – jonka myös postauksen lopussa ilmoitin, ihan selkeyden vuoksi. Ei kaupallinen yhteistyö, yhteistyö kuitenkin.

      Kaikki lukijat ei aina erota, millaisesta yhteistyöstä on kyse: siitä, että kirjoittaja saa postauksesta palkkion, tai vain sen tuotteen, joka postauksessa näkyy. Selkeillä merkinnöillä (mielummin tarkasti kuin liian vähän) lukija ei ainakaan tunne tulleensa huijatuksi, ja bloggaaja antaa selkeämmin viestin, että ei ainakaan harrasta piilomainontaa.


      Lisäsin muuten postaukseen linkin tähän äsken löytämääni Blogietiikka -blogin postaukseen Blogimarkkinoinnin läpinäkyvyydestä. Sopii hyvin aiheeseen. :)

      Toki oon sillä linjalla, että jos postauksesta sovitaan yrityksen kanssa yhteistyönä, voi olettaa että siitä ansaitsee myös jotain muuta kuin tuotenäytteen. (Vaikka joskus tuleekin kohdalle aiheita, joiden kohdalla on valmis tekemään poikkeuksen.) Työstä kun on sopiva maksaa, ja blogien kautta markkinointi on kuitenkin yrityksille verrattain edullista – ja tehokastakin, kun kohderyhmä on oikea.

      Poista
  2. Hyvä ja selkeä teksti, mahtavaa, kun joku kasaa näitä asioita yhteen ja avaa niitä rehellisesti!! :)

    - Kiia / https://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Kiitos tuhannesti linkkauksesta postaukseeni Kivempaan blogiin! Selvitin muuten mitä kaupallinen yhteistyö tarkoittaa MENin mukaan: kaupallinen yhteistyö = markkinointi.

    VastaaPoista